אתגר התחבורה במטרופולין חיפה

אודות הפרוייקט

מערך התחבורה של מטרופולין חיפה, כולל את חיפה, הקריות, נשר, טירת כרמל וכן יישובים רחוקים יותר המושפעים מן השינוי כקרית טבעון, יקנעם ועתלית. התפתחותו של המטרופולין, מבנהו  הטופוגרפי, כמו גם מיקומם המרכזי של הנמל הימי ואזורי התעשייה הגדולים, יצרו את אחד ממערכי התחבורה העמוסים והמאתגרים בישראל.


הפתרון: תחבורה ציבורית איכותית

בשנים האחרונות בוצעו מספר השקעות גדולות בפיתוח תשתיות וכבישים חדשים במרחב המטרופולין. בין ההשקעות הבולטות ניתן למנות את: סלילת כביש עוקף קריות, כריית מנהרות הכרמל, הקמת דרך נחל הגיבורים, מיחלוף צומת יגור ופעולות תשתית נוספות. אולם, גם במטרופולין חיפה, כמו בערים גדולות בעולם, הפתרון לבעיית התחבורה במרכז המטרופולין טמון בשיפור איכות התחבורה הציבורית. תחבורה ציבורית אמינה ויעילה מפחיתה את העומס בכבישים, משפרת את יכולת התנועה של התושבים, מסייעת לבעלי מוגבלויות ומשפרת משמעותית את איכות הסביבה. 

משפרים בתנועה

כרבע מיליון נוסעים עולים מידי יום לאוטובוסים במטרופולין חיפה. מערך התחבורה הציבורית החדש והמשופר של המטרופולין, נועד לספק לקהל יעד זה תחבורה ציבורית איכותית ואמינה. באמצעות הפעלת המטרונית בצירים ראשיים, התאמת מערך קווי התחבורה הציבורית לביקושים והרחבת זמני הפעילות, יגדל השימוש במערכת התחבורה הציבורית במטרופולין.
בנוסף, השימוש בשיטות כרטוס מתקדמות והפעלת שירותי מידע בזמן אמת לנוסע, יצרו חלופה אמיתית לנוסעים ברכב פרטי.

צירים ראשיים

במסגרת תכנון המערך החדש, אותרו מספר צירי תנועה ראשיים, בהם עוברת כמות גדולה מאוד של נוסעים מידי יום. לאורך הצירים הללו הוקם מסלול המטרונית, הכולל זכויות דרך בלעדיות, העדפה בצמתים ותחנות מתקדמות, הכוללות עמדות כרטוס אוטומטיות ומידע בזמן אמת לייעול השירות לנוסע.

מסלולים משופרים ושעות פעילות מתוגברות

מסלולי קווי המטרונית תוכננו, נבחנו ואף עודכנו על ידי סקרי נוסעים ותחזיות לביקושים עתידיים. כמו כן, נבחנו והותאמו מסלולי קווי האוטובוס הקיימים ושעות הפעילות בהתאם לדרישות הציבור, ובחלק מן המקרים אף נוספו קווים חדשים והורחבו שעות וימי הפעילות.

גם קווי הלילה יורחבו בזכות השינוי. לאור ההחלטה להפעיל קו מטרונית לאורך כל היום (24 שעות) וגם בסופי שבוע, יתוגברו גם נסיעות קווי הלילה במטרופולין ויפעלו במהלך כל ימות השנה ולא רק בסופי שבוע ובחופשת הקיץ. 

גם לאחר הפעלת המטרונית, יימשך תהליך הבחינה והבקרה של תפקוד מערכת התחבורה הציבורית במטרופולין. במידת הצורך, יבוצעו התאמות ושינויים נוספים.

שיטת תשלום

שיטת התשלום המונהגת במטרופולין חיפה מאז שנת 2007, של אזורי תעריף, תמשיך לפעול גם אחרי הפעלת קווי המטרונית. תעריף הנסיעה ימשיך להיות מחושב על בסיס אזור מוצא ואזור יעד הנסיעה, ללא קשר למספר המעברים המבוצעים ולסוג האמצעי (אוטובוס / מטרונית). כמו היום, גם בעתיד, התשלום עבור נסיעה אחת בכרטיס 'רב-קו' יהיה תקף למשך 90 דקות וניתן יהיה לעבור במהלכן בין קוים ומפעילים במטרופולין ללא תשלום נוסף. כל מפעילי התחבורה הציבורית יכבדו את כרטיסי הרב-קו, ובכרטיסי נייר ניתן יהיה אפשר לעשות שימוש אך ורק לנסיעות בודדות, ללא יכולת ביצוע מעברים.

בתחנות המטרונית ניתן יהיה לטעון את כרטיסי הרב-קו לפי סוגי מנוי שונים (חופשי – חודשי, כרטיסיות או כל סכום כסף רצוי). בנוסף, התיקוף (התשלום בעד הנסיעה) בנסיעות במטרונית יתבצע בתחנה, מחוץ למטרונית, ולא אצל הנהג, בתוך האוטובוס, כפי שימשיך להיות אצל המפעילים האחרים.